مدیران آموزشی Educational Administrators


+ هر چه می خواهد دل تنگت بگو

از جمله مسائلی که این اواخر دانشجویان مقطع ارشد و PhD و حتی گاهی اوقات اعضای هیأت علمی از آن گله مند هستند و دورادور زمزمه های آنان را در گوشه و کنار دانشگاه و کلاس های درس می شنویم، عدم چاپ مقاله های این افراد از سوی هیأت تحریریه مجلات داخل کشور است. این عزیزان طی پروسه های طولانی مدت رنج و مشقت بر دوش می کشند و قابلیت بالای خود را در تالیفات نشان می دهند در حالی که از سوی دیگر هیأت تحریریه مجلات در نهایت بی توجهی به این افراد پاسخگو نیستند که هیچ بعد از یک مدت طولانی مقالات آنها را ریجکت می کنند. مقالاتی که از نظر بار علمی و تخصصی در سطح بالایی می باشد.  از طرفی بارها شده اینجانب شخصاً دیده ام که همان مقالاتی که دوستان هیأت تحریریه بعد از مدتها برگشتشان داده اند در مجلات خارجی در مدت کوتاهی به چاپ رسیده است. براستی دلیل این همه اهمال چیست؟ زمانی این درد تشدید می شود که پس از چاپ شماره های متعدد مجلات داخلی شما فقط مقاله های هیات تحریریه همان مجله و یا دوستان نزدیک آنها را که در سایر دانشگاه ها و مجلات مشابه هستند می بینید.

 بد نیست یک نگاهی ویژه هم به مجلات حیطه تخصصی خودمان (آموزش و پرورش و آموزش عالی) داشته باشیم. از نکات قابل توجه این حوزه نیز وجود مجلاتی است که روی صفحه جلد آنها عبارت علمی -ترویجی درج شده،  و براساس لیست نشریات علمی مصوب کشور نیز این مجلات علمی -ترویجی هستند در حالی که مقالات چاپ شده در آنها بدون استثنا پژوهشی است. این چیزی نیست جز ترفند هیات تحریریه این مجلات برای چاپ مقالات خوشان که در مجلات قوی تر چاپ نشده و همچنین تلاش برای گرفتن امتیاز علمی -پژوهشی  مجلاتشان. اما نباید فراموش کرد که این وسط افرادی هستند که حق آنها تضییع شده و حیران و از همه جا مانده باقی می مانند. افرادی که مقالات علمی -ترویجی دارند. چرا که تعداد تمام مجلات علمی-ترویجی حوزه تخصصی ما یک عدد است آن هم مجله دانشگاه تربیت معلم کرج! که چاپ مقاله در این مجله نیز طی کردن هفت خان را می خواهد و با کرام الکاتبین است. در پایان سوالم  این است : براستی چرا تعداد مجلات علمی -ترویجی حوزه آموزش در سطح آموزش و پرورش و یا آموزش عالی اینقدر ناچیز و معدود است؟ کسی می داند؟ 

نویسنده : مدیر ; ساعت ٩:۳۳ ‎ق.ظ ; دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳٩٠
comment نظرات () لینک